“Je kunt niets anders doen dan het gewoon ondergaan”

Het is een donkere, koude nacht in december wanneer Marike den Brok wakker wordt door het lichtje van een telefoon. Nog half slapend denkt ze rook te ruiken en besluit op onderzoek uit te gaan. Wanneer ze beneden bij de meterkast komt, ziet ze door de kieren van de deur al vuur en rook: brand!

“Als twee mensen die je vertrouwt Coolen adviseren, dan voelt het goed.”

  • Familie den Brok
  • Woonhuis
  • Contra-expertise bij brandschade

Direct maakt ze haar man Arie wakker. Ze kleden zich aan en gaan in alle rust naar buiten. “De paniek kwam later pas. Op dat moment was ik eigenlijk heel rustig en meer bezig met de vraag: hoe komen we zo rustig mogelijk en aangekleed – want het was midden in de winter – buiten? We zijn zelfs nog terug naar binnen gegaan om spullen te pakken.”

“Dat is niet goed, hè?’ vroeg ik aan een van de brandweermannen.”

Gelukkig werd de brand vroeg opgemerkt; de brandmelders in huis waren nog niet eens afgegaan. De brandweer was dan ook snel ter plaatse en in eerste instantie dacht men de brand snel onder controle te hebben. Totdat tijdens het opruimen van de brandweerspullen rook onder het dak vandaan kwam. Marike vertelt: “’Dat is niet goed, hè?’ vroeg ik aan een van de brandweermannen. Waarop hij, al starend naar de rook, zei: ‘Nee. Dat is niet goed…’”

Aanvankelijk dacht men dat de brand beperkt bleef tot de meterkast en een gedeelte van de woonkamer. Maar nadat Marike de rook onder het dak had ontdekt, bleek dat het vuur zich via de verdiepingsvloeren door het hele huis had verspreid en nog steeds brandde. Om het vuur echt helemaal te blussen, moesten verschillende plafonddelen worden opengebroken.

Telkens opnieuw incasseren

De rest van de nacht sliepen Marike en Arie bij hun (schoon)zus verderop, om de volgende morgen bij daglicht de schade te bekijken en te beginnen met ‘het geregel’. Voor hen was meteen duidelijk dat ze graag hulp wilden bij het afhandelen van de schade. Zowel hun tussenpersoon als hun zwager adviseerden om Coolen Expertise in te schakelen. “Wanneer twee mensen die je vertrouwt dit adviseren, dan voelt het goed om dat te doen. Vanaf het begin van de brand ben je een soort flabbergasted en weet je niet waar je moet beginnen. Wij konden alle hulp gebruiken en we wilden vooral ontzorgd worden. Dus hebben we Coolen direct gebeld.”

Net zoals bij de brand bleek ook tijdens het schaderegelingsproces dat de schade niet in één keer zichtbaar was. Gedurende het traject bleek steeds meer aangetast en dus gesloopt te moeten worden. Johan, de bouwkundig expert van Coolen Expertise, beaamt: “Bij een brand waarbij het hele huis in één keer weg is, is meteen duidelijk dat het heel lang gaat duren. Bij jullie werd stukje bij beetje duidelijk dat de schade maar groter en groter werd. Iedere keer bleek dat er toch weer iets extra’s gesloopt moest worden. Daardoor was het voor jullie telkens opnieuw incasseren, wat het hele traject extra pittig maakte.”

Uiteindelijk hebben Marike en Arie tijdens het herstel van de woning negen maanden in een tijdelijke woning gewoond. Al hun eigen spullen werden eerst schoongemaakt en daarna opgeslagen totdat hun huis klaar was.

Voor langere tijd ontheemd

Het voor langere tijd van huis zijn, zonder je eigen spullen, viel Marike zwaar: “Al die maanden niet bij je eigen spullen kunnen, slapen in een ander bed en eten van een ander bord vond ik misschien wel het ergste en dat heb ik onderschat. Je bent echt voor langere tijd ontheemd… Hierdoor leef ik nu veel meer mee met anderen die geen eigen huis meer hebben. Bij nieuwsberichten waarbij dat speelt, raakt het me nu veel dieper.”

We worden rondgeleid in een prachtig huis, waar ze beiden erg trots op zijn. Misschien is dat ook wel een van de weinige positieve dingen die de brand heeft voortgebracht. Marike vertelt hierover: “Doordat het hele huis openlag, kwamen er constructieve fouten aan het licht die we anders nooit hadden ontdekt. Dit hebben we tijdens de herbouw recht kunnen zetten, waardoor ons huis nu steviger is dan voor de brand.”

Tijdens de rondleiding geeft Marike echter ook aan: “Het is heel mooi en stevig geworden, maar de brand had ik er niet voor over gehad.” Later, aan de koffie, vertelt ze: “Door alles wat er geregeld moest worden en de verantwoordelijkheid die ik voelde, had ik veel stress. Hierdoor sliep ik slecht en kon ik op een gegeven moment niet meer ontspannen. Uiteindelijk kreeg ik er ook fysieke klachten van. Het werd zo erg dat we zelfs de ambulance moesten bellen omdat het leek op een hartaanval. Uiteindelijk is dat allemaal goed gekomen, maar dat ik er fysiek zo sterk op reageerde en het blijkbaar zo diep zat, daar schrok ik wel van. Dat was voor mij toch het moment met de meeste impact.”

Heftig maar dankbaar

Gelukkig is het inmiddels allemaal achter de rug. En hoewel ze in het begin weer even moesten wennen aan alle nieuwe geluiden en geuren in huis, zijn Arie en Marike erg blij weer in hun eigen huis te wonen. Tijdens het schaderegelingsproces en de wederopbouw van het huis waren ze ook heel blij met de ‘jongens van Berghege’, die het huis helemaal hebben opgebouwd en met wie ze tijdens de bouw prettig contact hadden.

Marike wil ook Johan van Coolen Expertise graag bedanken voor zijn hulp: “Jouw kennis en ervaring gaven je zichtbaar heel veel aanzien bij anderen. Iedereen respecteert jou enorm. Jij bent echt een autoriteit en je ziet dat daardoor zo’n schaderegeling soepel loopt. Je bent zakelijk en helder. Geen wollige mailtjes, maar duidelijk en direct. Dat is fijn!” Waarop Johan, zakelijk en helder, maar enigszins verlegen zegt: “Die steek ik maar mooi in mijn zak…”

Op de vraag of ze naast het inschakelen van Coolen Expertise en Berghege nog een ander advies heeft voor mensen die brand meemaken, antwoordt Marike: “Onderga het. Je kunt je hier niet op voorbereiden. Je kunt niet beschermd worden. Op het moment dat dit je overkomt, kun je niets anders doen dan het ‘gewoon’ ondergaan.”

Gelukkig is het ‘ondergaan’ voor Arie en Marike nu achter de rug. Het was een pittige periode om na de brand alles te herstellen. Maar na negen maanden kunnen ze weer volop genieten van hun prachtige, warme huis, weer slapen in hun eigen bed en eten van hun eigen borden. Fijn!

blank

Stel gerust je vraag aan ons!

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×