“Iedere keer heen en weer geslingerd tussen niets beschadigd en alles beschadigd”

Op een koude winterochtend in januari werden Willy en Joep hals over kop verzocht hun woning met spoed te verlaten. Beneden, in de parkeergarage onder hun woning, had een auto vlamgevat en het vuur greep snel om zich heen.

“Zorg dat na een brand de juiste mensen om je heen verzamelt.”

  • Willy en Joep de Vet
  • Woonhuis
  • Contra-expertise bij brandschade

Alle bewoners werden in politieauto’s – de eigen auto’s stonden immers in dezelfde parkeergarage – naar het politiebureau gebracht. Pas in de avond verhuisden zij naar een hotel, toen duidelijk werd dat ze die nacht niet thuis zouden kunnen slapen.

Een kleine twee jaar later

Bijna twee jaar later zijn we bij Willy en Joep op bezoek om te vragen hoe het gaat en hoe zij het schaderegelingsproces samen met Coolen Expertise hebben ervaren. Helaas wonen ze nog steeds niet in hun eigen huis. Gelukkig hebben ze tijdelijk een appartement kunnen huren, van waaruit ze uitkijken op de herbouw van hun woning.

Dat Willy en Joep nog steeds niet in hun eigen woning wonen, geeft wel aan hoe ingewikkeld en complex deze schade is. Joep vertelt: “Lastig aan onze schade was dat we iedere keer heen en weer geslingerd werden tussen: niets beschadigd, alles beschadigd, enkel rook en roet, toch alles afgekeurd. Waar we eerst nog uitgingen van herstel van de woning, werd dat uiteindelijk – na een paar maanden in onzekerheid – toch helemaal nieuwbouw.”

Rook- en roetschade

De ochtend na de brand werd duidelijk dat de rook en het roet tot ver in de huizen waren doorgedrongen en er schade was aan de woningen. Hoe erg het zou zijn, wisten Willy en Joep toen nog niet. Op aanraden van een bekende belden ze Coolen Expertise. Kerensa, contra-expert bij Coolen, kwam direct ter plaatse en heeft hen vanaf het begin geholpen met het schaderegelingsproces.

“Wij weten niet wat we niet weten…”

Willy vertelt over het moment net na de brand: “Ik dacht: we hebben een verzekering, dus het zal wel goed komen. Op dat moment hadden we nog geen idee wat je allemaal moet regelen. Wij weten niet wat we niet weten… Dus ook niet wat er allemaal bij komt kijken en al helemaal niet dat je daar een contra-expert voor nodig hebt. Gelukkig werden we door bekenden geadviseerd om direct vanaf het begin Coolen in te schakelen.”

Kerensa vult hierop aan: “Deze schade was extra complex omdat we hier ook te maken hadden met een VvE. Dus naast alle betrokken bewoners en hun individuele polissen was er ook een gebouwenverzekering, die via de VvE liep. Hierdoor waren er veel verschillende partijen betrokken en moesten er nog meer zaken onderling afgestemd en afgesproken worden. Joep was als bestuurslid gelukkig betrokken bij de VvE en hierdoor nauw betrokken.”

Langslepend proces

Naast het regelen van de schade conform de polisvoorwaarden, vonden Joep en Willy vooral de onwetendheid en de onzekerheid lastig: wat zou blijven, wat moest weg en wat werd wel of niet vergoed. Joep: “Wanneer je hele huis afbrandt en alles in één keer weg is, dan is het duidelijk dat er niets meer terugkomt. Bij ons leek in eerste instantie niet zo veel aan de hand: toen toch een nachtje in een hotel, toen een week, een paar maanden op een vakantiepark… En uiteindelijk zitten we tot mei volgend jaar – bijna twee jaar later – nog steeds in onze tijdelijke woning, wordt ons huis herbouwd en zijn we veel van onze spullen toch kwijt door rook en roet.”

Wanneer we Joep en Willy vragen hoe ze het jaar na de brand in één woord zouden beschrijven, zeggen ze: “emotioneel”. Willy moet even slikken als ze hierover vertelt: Natuurlijk is het emotioneel door alle vervelende gebeurtenissen, het geregel en alle ellende die je over je heen krijgt. Maar het is ook een jaar geweest waarin we veel mooie vriendschappen, steun en zoveel hulp van lieve mensen hebben mogen ontvangen. We hadden in eerste instantie niets meer, niet eens een tandenborstel! Maar nadat we naar onze tijdelijke woning op het vakantiepark zijn gegaan, was het huis binnen twee weken gevuld met meubels en spulletjes van iedereen.”

Onbezorgd gelukkig

Vanuit het raam van hun tijdelijke woning kijken we naar hun huis in herbouw. Hoewel het fijn is om zo dichtbij te kunnen blijven en de wederopbouw van dichtbij mee te maken, weten ze nog niet of ze straks terug zullen gaan naar hun oude huis.

Als onbezorgd gelukkig beschrijven Willy en Joep hun leven vóór de brand. “Nooit over nagedacht dat ons zoiets zou kunnen overkomen. We waren nét klaar met een grote verbouwing aan ons huis en zouden twee weken later op vakantie gaan. Na de brand was er van dat alles niets meer. Ons huis konden we niet in en werd later gesloopt, spullen waren onbruikbaar en moesten weg en we zaten midden in een regelproces. Inmiddels heeft alles wel een plek gekregen. We zijn weer opgestaan en gaan door, maar weten nog niet of we opnieuw de verbouwing in ons huis willen doen.”

Joep en Willy hopen nooit meer een brand mee te maken. Aan ieder om zich heen geven ze vooral het advies: “Check je verzekering nog eens en kijk of je goed verzekerd bent! En zorg ná een brand dat je de juiste mensen om je heen verzamelt en ‘de poppetjes op de goede plaats’ hebt.” Joep: “Na een brand is alles weg. Wat er overblijft, zijn de verzekeringen. Een brand overkomt je; het enige dat je kunt doen, is zorgen dat je verzekering op orde is en na de brand zorgen dat je een contra-expert inschakelt!”

Het belang van contra-expertise

Na de brand heeft Kerensa, als expert van Coolen Expertise, Joep en Willy geholpen met het regelen van de schade. Het feit dat er verschillende bewoners bij de brand betrokken waren, met dezelfde polis maar andere experts namens de verzekeraar – en dus ook met een ander resultaat – laat zien hoe belangrijk het is dat er een eigen expert met je meekijkt en zorgt dat je krijgt waar je recht op hebt. Joep en Willy zijn dan ook heel blij dat Kerensa hen in de maanden daarna heeft geholpen.

Joep: “Kerensa houdt de middellijn aan. Zij houdt ons een spiegel voor wanneer je eigen verwachting niet realistisch is. En ook andersom: wanneer je zelf denkt dat er geen vergoeding is, vindt Kerensa in de polis de mogelijkheid dat het wél binnen de schadeopstelling valt.” Willy vult aan: “Of ze stelde ons gerust met: ‘Het komt goed. Niet te veel vooruitlopen’.”

Aan het einde van het bezoek nemen we samen met Willy en Joep nog een kijkje vanaf hun balkon naar hun ‘nieuwe oude huis’. Het huis ligt prachtig tussen het groen. Voor de grote machines van de bouw zijn er helaas flink wat mooie bomen en struiken gekapt. Maar zoals Joep zegt: “Dat groen en die bomen zijn zo weer aangegroeid. Ook dát komt straks wel weer goed.”

blank

Stel gerust je vraag aan ons!

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×