“De saamhorigheid heeft ons allemaal gesterkt om door dit proces te gaan.”
Inmiddels zijn we ruim een jaar verder, zitten we in een van de kantoren van het prachtige nieuwe bedrijfspand en kijken we terug op de dag van, en de tijd nà de brand. Gert Jan van der Heijden vertelt over die dag: “In het begin hoop je nog dat ze het kunnen redden. Maar op een gegeven moment zie je dat er niets meer te redden valt. Dan komt er een soort berusting die overgaat in een regelmodus. Het besef komt later pas…”
Voor zijn eigen brand, had Gert Jan nog nooit van (het recht op) een contra-expert gehoord. Een goede kennis van Gert Jan verwees hem, nog tijdens de brand, door naar Coolen Expertise. ”Hij zei: ‘Die moet je nù bellen’. En dat heb ik toen gedaan. Hij zei dat met zoveel overtuiging, dat ik zelf ook direct was overtuigd en Coolen heb gebeld.
Een jaar lang geleefd
De tijd die na de brand volgde, beschrijft Gert Jan als ‘heftig’. “Je wordt een jaar lang geleefd. Met regelen, zorgen dat alles doorgaat, nieuwe tijdelijke locatie regelen, verhuizen, bouwen, klanten te woord staan, nog een keer verhuizen, alle administratie en natuurlijk de schade regelen. Je bent met heel veel dingen bezig, behalve waarmee je bezig wilt zijn: transport.”
Achteraf zegt hij over het schaderegelingsproces: “Coolen Expertise heeft mij echt verrast. Zij hebben ons meteen vanaf het begin aan de hand meegenomen, gingen dezelfde dag nog aan de slag en hebben ons door het hele schade-proces mee begeleid. Zij waren in het proces leidend en namen mij mee. Hoe de experts van Coolen alles geregeld hebben; dat had ik ѐcht niet alleen gekund.” Maik Vaneker van Coolen Expertise vult daarbij aan: “Er was vanaf het begin volledig vertrouwen vanuit Gert Jan. Daardoor konden wij ook goed ‘ons ding’ doen en snel schakelen. Dat maakte het tot een hele fijne samenwerking.”
Mouwen opstropen en schouders eronder
Naast de chaotische en emotionele lading die een brand voor je bedrijf heeft, vertelt Gert Jan vooral ook met heel veel trots over ‘zijn’ mensen en hoe zij door de brand als een blok voor het bedrijf stonden: “De brand was op vrijdagmiddag en dat weekend was iedereen hier. Ik heb toen buiten voor het andere pand een praatje gedaan. Iedereen was er en je kon een speld horen vallen… iedereen was stil en vol aandacht. Dat was zo’n mooi en emotioneel moment. Die saamhorigheid heeft ons allemaal gesterkt om door dit proces te gaan.”
Trots vervolgt hij: “Het hele bedrijf, alle medewerkers zijn vanaf dag één aan de slag gegaan om dingen te regelen. Ik hoefde niets te vragen; overal ontstonden initiatieven die ons verder hielpen. Van logistieke acties om spullen te regelen tot een rooster om ’s nachts te kunnen beveiligen bij de wagens die gered waren en tijdelijk elders stonden. Voor het hele bedrijf was het meteen duidelijk: mouwen opstropen, schouders eronder en gaan. Dat is ook waarom we zo sterk zijn teruggekomen en er nu zo bijzitten.”
Leven na de brand
Op de vraag of er een leven voor en na de brand is, antwoord hij direct: “Ja”. En vervolgt: “De brand heeft bewustwording gebracht. Bewustwording over risico’s, niet alleen zakelijk. Maar ook privé. Voor de brand was het altijd: alles voor de zaak. Inmiddels weet ik dat het in één keer anders kan zijn. Na de brand ben ik dan ook, in overleg met de jongens (de zonen van Gert Jan) opnieuw gaan kijken hoe we bepaalde zaken anders konden inrichten en meer veilig konden stellen. Bij ons is het nu goed afgelopen, maar een brand doet je wel even beseffen dat het zo allemaal anders kan zijn.”