Jaarverslag Ombudsman Verzekeringen 2002

4.5 Expertise en contra-expertise

4.5.1 Vergoeding van de kosten

Met name bij brandverzekeringen en verzekeringen die daaraan verwant zijn, heeft de verzekerde het recht op een contra-expertise op kosten van de verzekeraar. Tot welke hoogte die kosten worden vergoed, is per maatschappij ver- schillend. Vaak is bepaald dat er niet
meer kosten voor de contra-expertise worden vergoed, dan de kosten die voor de expertise in opdracht van de maatschappij in rekening zijn gebracht.

Al in het jaarverslag over 1996 is geconcludeerd dat deze beperking met het principe van ‘equality of arms’ in strijd is. Omdat immers de tijdsbesteding en de inspanning voor de contraexpertise niet per definitie gelijk hoeven te zijn aan die voor de expertise in opdracht van de maatschappij, kan de diepgang van de contra-expertise door de begrenzing van de vergoeding worden belemmerd. Destijds al heeft de Ombudsman een pleidooi gehouden voor een bespreking van dit probleem tussen (de brancheorganisaties van) brandverzekeraars en expertisebureaus. Dit pleidooi heeft alleen maar aan belang gewonnen sinds verzekeraars en expertisebureaus afspraken over bulkschaden maken, waarbij de verzekeraars een zekere opdrachtenstroom garanderen en de expertisebureaus, naar ik mag aannemen, een scherpe prijs berekenen.

Contra-experts die met deze prijs worden geconfronteerd, zullen niet snel een opdracht accepteren of deze wat tijdsbesteding en inspanning betreft slechts beperkt uitvoeren, want zij hebben geen zekerheid dat hun cliënten hen zullen bijbetalen. Deze ontwikkeling schaadt het principe van ‘equality of arms’ zeer. In een maatschappij met bewuste consumenten vind ik het dan ook een slechte ontwikkeling.

Een neveneffect is bovendien dat het aantal arbitrages erdoor toeneemt. Contra-experts die met maatschappijexperts van mening verschillen, zullen immers eerder voor arbitrage kiezen, want hun declaratiemogelijkheden zijn beperkt, terwijl de vergoeding van arbitragekosten niet aan een maximum is gebonden.

De Coolen Expert

Neem contact op met onze experts.

Laatste artikelen

Onze kosten?

Niet tevreden is niet betalen! Wij zijn ervan overtuigd dat wij zoveel meerwaarde voor jou realiseren, dat jij de eventuele minimale kosten graag voldoet.
Graag leggen we je uit hoe dit werkt.

blank
Graag leggen we je uit hoe dit werkt.
blank

Stel gerust je vraag aan ons!

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser