“Die kop staat mij aan!”

Een jaar nadat er brand uitbrak in het bedrijfspand van Klok Groenprojecten in Afferden komen we langs om te kijken hoe het is herbouwd. Klok Groenprojecten houdt zich bezig met alles wat met bomen te maken heeft. Zoals Vincent van de Klok zelf zegt: “Eigenlijk ben ik een soort moderne houthakker.”

“Ook mijn tussenpersoon was voorstander van contra-expertise”

  • Vincent van de Klok
  • Klok Groenprojecten
  • Contra-expertise bij brandschade

“Alles om te zorgen dat wij zouden krijgen waar we recht op hadden.”

De brand bij Klok ontstond tussen het plafond en dak, door warmte van de kachelpijp die waarschijnlijk net te dicht tegen een stuk hout zat: pyrolyse. Gelukkig sloeg de brand niet over naar de naastgelegen woning. Maar het pand waarin het bedrijf, de kantine, een schoonheidssalon en een bar zaten, was volledig verwoest. Wanneer we Vincent willen vragen naar hoe het een jaar na de brand gaat en nieuwsgierig allerlei vragen willen stellen over het proces, beginnen zijn ogen te glinsteren en zegt hij: “Zullen we anders eerst een rondje lopen hoe het geworden is? Dan heb je het meteen gezien.”

Wanneer we de nieuwe bar binnenlopen, snappen we meteen waarom. Wat is het mooi geworden! Een volledige bar met oude houten toog en meubels, prachtig ingericht en overal mooie snuisterijen. Onvoorstelbaar dat dit alles er een paar maanden geleden nog verwoest bijlag. Hoe langer je kijkt, hoe meer verschillende dingen je ziet. Trots vertelt Vincent waar alles vandaan komt, van marktplaats tot Franse kastelen.

Drama

We vragen hem het proces van de brand en de schaderegeling achteraf in één woord te beschrijven. Binnen een seconde antwoordt hij met: “Drama..” Even is hij stil, denkt na en vervolgt dan: “Vanaf het moment dat de brand alles verwoest, moeten er zaken geregeld worden. Schakelen, regelen, gedoe. Je wilt zo snel mogelijk weer door met je bedrijf, dus je zit meteen in de regelmodus. En daarnaast met alles wat op je afkomt voor het oplossen van alle schade, de herbouw, het proces met de verzekering. Het emotionele ‘drama’, dat komt pas later. Dan ga je ineens beseffen dat het ook nog erger had kunnen aflopen.”

Via de antieke klapdeuren van de bar staan we ineens weer in een andere wereld. Via keurige kantoorruimtes voor besprekingen en administratie, een mooie kantine en kleedkamer van de medewerkers, komen we in een van de hallen. “Tot en met hier was alles dus verwoest door de brand.” We halen de foto’s van net na de brand er nog maar eens bij en vergelijken het met het nu. Bizar om te zien hoe verwoestend brand kan zijn. Maar ook hoe veerkrachtig een bedrijf kan zijn en hoe snel, en vooral hoe mooi, het weer is opgebouwd.

In control, besluitvaardig en daadkrachtig

Wanneer we hem vragen of de brand zijn blik op ondernemerschap heeft veranderd, antwoordt hij met “Nee. Juist bevestigd. Op dag één kwam de ondernemer meteen naar boven. Vanaf het moment dat alles in brand vliegt moet je beslissingen nemen. Snel en ad hoc. Dus eigenlijk werd mijn ondernemerschap juist bevestigd. Als ondernemer moet je soms risico’s nemen, durven. En als nood aan de man is; actie in de taxi. Ik ben van het aanpakken, niet zeuren, maar problemen oplossen.

Dat vond ik ook prettig bij Coolen Expertise. Vanaf moment één waren jullie in control, besluitvaardig en daadkrachtig. Jullie waren ook kritisch, niet alleen naar de experts van de verzekeringsmaatschappij, maar ook naar ons. Wanneer we niet tijdig of de juiste spullen aanleverden, gaven jullie dat op een prettige manier aan. Alles om te zorgen dat wij zouden krijgen waar we recht op hadden.

Tot slot vragen we Vincent om een advies aan andere ondernemers die te maken krijgen met brand. Waarop hij resoluut zegt: “Coolen bellen!”. Hij spreekt vol overtuiging: “Zelf werd ik ook gebeld door meerdere collega- ondernemers toen zij hoorden van de brand. Allen zeiden ze maar een ding: ‘Coolen bellen, dan komt het goed’. Ook mijn tussenpersoon was voorstander van contra- expertise.

Die kop staat mij aan

Ik had eigenlijk meteen vertrouwen in jullie. Hij vervolgt lachend: “Ik dacht: ‘die kop die staat mij aan’. Ik vertrouw daarbij op mijn gevoel en dat bleek te kloppen. Coolen weet hoe het werkt met dit soort grote branden. Zelf weet je op dat moment niet wat er allemaal gebeurt en op je afkomt, laat staan wat je moet doen. Je hebt dan iemand nodig die weet wat er moet gebeuren. En die had ik!”

Na een mooie ochtend vol verhalen over ondernemerschap en de maanden na de brand nemen we afscheid. We spreken af dat we de volgende keer rond borreltijd komen om de mooie, volledig nieuw gebouwde bar niet alleen te bekijken maar ook te kunnen ‘ervaren’. Vol trots en met een vrolijk gezicht, stemt Vincent daar volmondig mee in.

blank

Stel gerust je vraag aan ons!

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×